Illalla olikin sitten tarkoitus laittaa aikaisin nukkumaan,
herätys jo viiden jälkeen ja ajomatka lauttarantaan. Suunnitelma hyvä, toteutus
huono. Ensinnäkin auto tykkäsi piippailla pitkin yötä, ei hajuakaan mikä
hälytin kyseessä, ei ainakaan kaasu. Toivottavasti ei jatku muina öinä. Oikeasti
pitäisi varmaan keksiä mikä hälytin se on. No sitten veden kanssa oli myös
hieman haasteita. Onneksi wc toimii hyvin.
Minä olin yliväsynyt jo matkaan lähdettäessä, edellisen
reissun univelkoja. Ja viime yö ei auttanut asiaa ollenkaan, ei unta.
Makoilinpa silmät kiinni eikö sekin auta?
Lauantai 11.7.2015
Aamulla oltiin Länsisatamassa klo 5.40, ooteltiin toista
tuntia laivaan pääsyä. Hyvällä tuurilla päästiin alakannen tokaekaan riviin,
joten oltiin joutuisaan ulos laivasta. Ei muuten astuttu ollenkaan autosta ulos
Virossa, tiet hyvät, autossa tankki täynnä ja laivassa oli tankattu mahat
täyteen aamiaisbuffetissa.
Latvian raja, alkoi tietyöt. Ei niitä niin kovin montaa
kymmentä kilometriä ollut, tuntuu vain todella hitaalta odotella valojen
vaihtumista. Just ennen kun saavuttiin rajalle muisteltiin viime vuodelta. että
teitten taso muuttui kertaheitolla kun maa vaihtui. Latviassa pysähdyttiin
keitteleen kahvit ja vähän syömään, miesväki kävi katsomassa merenrantaa. Upea
hiekkaranta mutta levää täynnä. Surkeaa. Onneksi tiet parani kun matka eteni.
Tämän toisen reissupäivän ajomatka onkin sitten hyytävän
pitkä, maitakin tulee viisi päivän aikana. Kilometrejä noin 900, joskus on vain
pakko ajella pitkästi että pääsee varsinaiseen kohteeseen. Pysähdykset on tehty
tarkoituksella niin, että ei käydä ”ostokahveilla” vaan sinä aikana kun minä
keittelen niin kuski saa oikasta jalkansa ja laittaa silmät kiinni. Eiköhän se
oo vähän tämän karavaanailuun kuuluvaakin.
Voi kuinka ootan sitä, että 2017 roamingmaksut EUssa
poistuu, hitsi kun tää on sellaista säätämistä. Juhan Sonera sopiva onneksi
toimii samalla sopparilla Baltiassa kuin Suomessakin, joten nettiä on jaettu kännykästä
ja löydetty yöpymispaikat ja saatu vinkit mm. siihen, mitä kautta Varsova
kannattaa kiertää.
No joo ja mitä sitten jäi kotiin. Tietenkin jäi
tarpeellistakin, koska matkaanlähtö oli todella lentävä. Tilasin alkuvuodesta
Autoliiton julkaiseman kirjan autoilusta Euroopassa, no siellä se on uuden ison
karttakirjan kanssa kotona. Etsitään siis tietoja netistä, ja kartan voi ostaa
matkalta. Nykyisinä navigaattoriaikoinakin on vielä kartta tärkeä, itse käytän
sekä isoa Euroopan karttaa suurempia linjoja varten ja sitten vielä sitä
karttakirjaa (jos ois mukana) ja maakohtaisia karttoja. Ai niin ja kattiloita on mukana vain yksi 0.6
l mutta kaupastahan niitä saa lisää. Käytiin muuten Liettuassa syömässä Hesellä
ja tankkaamassa Nesteellä. 3 ateriaa + jätskit ja kahvit 17 euroa ei paha
ollenkaan. Suomalaiset reissussa ; )
Sitten vielä tärkeä asia, sää. Päivällä sää vaihdellut
puolipilvisestä aurinkoiseen, iltapäivällä ripautti muutaman pisaran vettä.
Asteita 20-24.
Ps. Mihin kattohaikarat on hävinneet? Näin vain 2 pesää enkä ehtinyt ottaa niistä kuvia. Ps2... tiet on enimmäkseen huonot Liettuassakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti